شاركنا رأيك

شاركنا رأيك

علاج الكحه المزمنه


منقول وجزاها الله خيرا
يا ناس يا عسل المنقوع وصل!
طيب.. نحكي حدوتة تاني -النهاردة يوم الحواديت باين - أنا ابني عنده حساسية على صدره.. وكان لازم لازم كل اسبوعين تلاتة يروح ياخد الحقنتين اياهم ونكمل كورس مضاد حيوي ممكن يوصل ل 3 علب دوا ورا بعض .. وفي رحلة العذاب والضنا ربنا يسر لي استشير دكتورة بتفهم في الطب الصيني.. وهي اللي ادتني الوصفة دي.. هي طعمها مش أحسن حاجة.. بس أنا بادي لابني منها 4 معالق كبار بالعدد والكحة بتلم نفسها! ولا مضاد حيوي ولا عفريت باتعامل معاها على إنها دوا يعني مش مشروب سخن يقعد يضرب منه كوباية..
ونظرا لإني باعملها كل شتا وباحفظها ف مكعبات تلج اسحب مكعبين عند الحاجة سميناها في البيت اختصارا.. منقوع البراطيش يعني لما أقول أنا باعمل منقوع براطيش الكل يبقى عارف أنا باعمل ايه
المهم.. الوصفة كالتالي:
معلقة صغيرة عرق سوس
معلقة صغيرة قرفة
معلقة صغيرة جنزبيل
ودي التكة الغريبة شوية.. 2 نوى مشمش.. تكسري النواية وتطلعي اللوزة اللي جوه.. تدقيها وتحطيها مع الهيصة دي..
أنا موسم المشمش بالم النوى واغسله كويس وانشفه في الشمس واحطه ف بطرمان كبير مخصوص للوصفة دي..
تحطي على الكلام ده ماج أو اتنين ميه وتغلي على نار هادية في حاجة بغطا.. حلة أو لبانة بس بغطا يعني.. لمدة 20 دقيقة.. تتصفى وبعدين تتحلى بعسل أبيض..
وشيروا بقى ف الخير ف جو العيا اللي احنا فيه ده
UnlikeUnlike ·  · 
أنشر الموضوع ليعلم الناس الحقائق وكن أنت الآعلام البديل

ليست هناك تعليقات: