شاركنا رأيك

شاركنا رأيك

عشر مواقع لابد أن تتابعهم كل يوم لتطوير مهاراتك


عشر مواقع لازم تتابعهم كل يوم wink emoticon

grin emoticon
من أسوأ الأمور اللى بتضيع وقت اي جينيص في الفترة الحالي هي مواقع التواصل الاجتماعي زي فيسبوك وتويتر،
عشان كدا واحنا في بداية السنة قلنا نعرفكم على عشر مواقع لو تابعتوهم كل يوم لمدة بسيطة حتى لو عشر دقايق هتكتسبوا من خلالهم كم هائل من المعرفة، ومنها بردو هتطوروا مهاراتكم في الانجليزي wink emoticon
1 - موقع Quora:
دا بالنسبة لنا أفضل موقع على الانترنت بلا منازع حتى الآن.. الموقع عليه ملايين الأشخاص والمتخصصين في كل شئون الحياة.. لو عندك سؤال بتدخل تبحث عنه على الموقع او تسأله بنفسك وتلاقي مئات المتخصصين اللي بيردوا عليك.. ادخل ع الموقع واعمل حساب وتابع المجالات اللى انت مهتم بيها واقرأ الأسئلة والنقاشات هتستفيد منها جدًا
https://www.quora.com/
2 - موقع TED:
لمن لا يعلم Ted هو حاجة شبيهة بمؤتمر بيتكلم فيه كل المؤثرين في كل حاجة في الحياة وبيتعمل في كل الدول تقريبًا.. الموقع عليه آلاف الفيديوهات كل فيديو لا يتعدى 20 دقيقة على أقصى تقدير وموجود عليه تراجم كتير للفيديوهات.. كل يوم ادخلوا اتفرجوا على فيديو واحد بس وانتم هتنبسطوا وتستفيدوا وتتعرفوا اكتر على كيفية نجاح المؤثرين دول.
http://www.ted.com/
3 - موقع Medium:
موقع محترم جدًا عليه مقالات من مختلف نواحي الحياة خصوصًا انها منصة مفتوحة أي حد يقدر يدخل ويكتب موضوع عليها.
https://medium.com/
4 - موقع Nature :
موقع نيتشر هو أفضل موقع علمي عالمي تقريبًا، في أبحاث عليه بفلوس وكذلك فيه مقالات كتير ببلاش، خصوصًا المجلة الأسبوعية بتاعتهم بتبقى دسمة جدًا وموضوعاتها مختارة بعناية..
http://www.nature.com/
وفي نسخة موجودة بالعربية من نيتشر مجانية تمامًا ممكن تطلعوا عليها من هنا:
http://arabicedition.nature.com/
5 - موقع goodreads:
لو انت قارئ مستمر يبقى أكيد عارف موقع goodreads.. الموقع هو عبارة عن أعظم مكتبة موجودة تقريبًا عليه كل الكتب العربية والأجنبية واللي القراء بيقيموا من خلاله الكتب والروايات اللي بيقرأوها ويضيفوا تعليقاتهم عليها..
مش شرط تستخدم الموقع عشان تضيف تعليقك أو تقيم الكتب فقط، لا انت ممكن تدخل ع الموقع بشكل يومي وتنقي أي كتاب بتفكر في قرائته وتاخد جوله فيه وتشوف اراء الناس وتقييمهم والفصول عبارة عن ايه، غير ان الموقع بيبقى عليه قوائم كتب في مجالات مختلفة ممكن تحصل من خلالها على ترشيح لكتابك القادم..
http://www.goodreads.com/
6 - موقع INC:
من أفضل مواقع المقالات والتدوينات اللى بتخاطب رواد الأعمال، القادة، والناس اللى عندها أفكار عايزة تطبقها
http://www.inc.com/
7 - موقع bigthink:
موقع عليه أكثر من 15 ألف فيديو ومقال في مجالات مختلفة وعليه ناس مشاهير بيشاركوا بفيديوهات ومقالات.. كفاية ان عليه "بيل نآي" يا اخوانا :
http://bigthink.com/
..
8 - موقع wikihow:
موقع عبارة عن مئات الآلاف من الأدلة المختلفة اللي بتقولك "how to make it" عايز تتعلم ازاي تعمل اي حاجة يبقى ادخل ع الموقع دا.
http://www.wikihow.com/
9 - موقع howstuffworks:
ازاي أي حاجة في الكون كله بتشتغل موجودة ع الموقع دا بجانب أشياء مختلفة أخرى.. الموقع دا من أفضل المواقع اللي بحبها.
http://www.howstuffworks.com/
10 - موقع For dummies:
دا عبارة عن موقع عليه مئات الكتب والمقالات في كل المجالات اللى بتفكر فيها اللى بتحمل عنوان " for dummies" يعني ممكن تلاقي عليه physics for dummies, programming for dummies ... اي حاجة عمومًا بتفكر فيها، غير المقالات اللى بتبقى مقتبسة من الكتب دي واللى ممكن تقرأها مجانًا
http://www.dummies.com/
قولولنا بقى ايه أفضل المواقع اللى ناويين تركزوا في متابعتها في 

2016؟

رابط المقاله هنا 
نرحب دائماً بالنقاشات المجدية والتعليقات التي تغني موضوعاتها ،

أنشر الموضوع ليعلم الناس الحقائق وكن أنت الآعلام البديل

ليست هناك تعليقات: